Haken/ breien en hygge

hygge

Wat is hygge?

Sommige mensen gaat er van uit dat het onmogelijk is om het begrip hygge te vertalen. Toch komt de betekenis van het Nederlandse begrip gezelligheid redelijk dicht in de buurt.

Het werkwoord at hygge sig:  betekent iets als het gezellig hebben, zich vermaken of het naar de zin hebben. Het bijvoeglijk naamwoord hyggelig: betekent net als het Nederlandse woord gezellig.

Denen beschouwen hygge als iets typisch Deens en zien het vaak als onderdeel van hun nationale identiteit. Voor veel Denen is de gezelligheid rondom Kerstmis, één van de hygge hoogtepunten van het jaar.  (bron wikipedia)

hygge boek

Ik ben zelf het boek “Hygge De Deense kunst van het leven” geschreven door Meik Wiking aan het lezen.

Wat ga ik aanpassen in mijn leven voor meer hygge?:

  • Sfeer: meer kaarsen branden (klinkt raar, maar we hadden geen kaarsen meer, maar die zijn nu terug)
  • Genieten (elke dag 1 moment genieten van de koffie of thee, er echt bij stil staan)
  • Aanwezigheid (mijn telefoon meer uit zetten)
  • Dankbaarheid (echt bewust zijn van het feit hoe goed we het hebben en daar dankbaar voor zijn)
  • Schuilplaats (het huis lekker knus en veilig maken en samen zijn in je eigen stam)

Hoe hoort breien/haken bij hygge?

Breien en haken is rustgevend. Het is ook een moment van genieten. Het dragen van eigen gemaakte truien en sokken draagt bij aan het hygge gevoel. Ontmoet je iemand die ook haakt of breit hoor soms meteen tot dezelfde stam, je voelt je dan veilig. Ik denk dat ik daarom beurzen bezoeken ook zo fijn vind. Je ontmoet vreemdelingen, die door het delen van dezelfde hobby geen echte vreemdelingen zijn. Eigenlijk zijn het vrienden die je nog niet kent.

Hygge en ik:

Ik vind het concept mij erg aanspreken en iets waar ik actief mee bezig zal zijn.

Wat vind jij nu echt typisch hygge?

 

 

3 Comments

Geef een reactie

