Naaldbinden

img_3272

Op de vakantie had ik een pakketje gekocht van een lokaal iemand. Zij maakt pakketjes naaldbinden voor het museum. Nu is het hele boekje in het Deens, dus daar kwam ik niet veel verder mee, maar gelukkig is er veel te vinden op het Internet.

Wat is naaldbinden?
Naaldbinden  is waarschijnlijk de oudste manier om een stuk textiel te creëren. Het lijkt erg op haken, maar met het grote verschil dat er niet met een haaknaald wordt gewerkt, maar een gewone naald en met korte stukken draad. De draad wordt met de naald door een lus gehaald, waardoor een nieuwe lus ontstaat. De gehele draad wordt met een naald door de eerder gemaakte lus gehaald, waardoor een nieuwe lus ontstaat. Zo worden de lussen 1 voor 1 gemaakt. Het project dat zo gemaakt wordt is erg sterk en moeilijk uit te halen. Het is niet makkelijk uit te halen omdat bij naaldbinden elke steek een op zichzelf staande knoop is.

Wat kan je maken met naaldbinden?
Je kan alles maken met naaldbinden wat je ook kan maken met haken of breien. Het duurt alleen veel langer.

Filmpje: Hoe start je met naaldbinden?

Ik vond op internet ook andere blogs over naaldbinden. Persoonlijk vond ik deze heel goed en begrijpelijk: Blog van Skapa over naaldbinden. Voor nog meer informatie over naaldbinden vind ik deze website ook een echte aanrader. Ik zou zeggen, lees en bekijk het ook zelf en misschien lijkt het jou ook wat. Ik ga het zeker proberen en zal het resultaat tzt laten zien.

 

3 Comments

  1. Pingback: Review workshop brei- en haakdagen | CQ Haken

  2. Pingback: Shownotes: CQ haken vlogt #5 | CQ Haken blogt

Geef een reactie

