Stokhaken/ Bezemsteelbreien

2016-05-29 20.44.27-1.jpg

Vandaag gingen we naar de Houtkamp in Leiderdorp, het was nl de dag van het park. Dus erg veel leuke kraampjes en leuke bezigdheden. Daar was ook een kraampje van de Woodpeckers. Voor de kinderen kocht ik een setje knutselmateriaal om een boomtak mee te versieren en ik zag hele dikke breinaalden. Deze worden dus gebruikt voor stokhaken. Ik had wel iets over bezemsteelbreien gehoord, maar verder dan dat niet. Maar na een kort gesprekje met de mevrouw achter de kraam en een glimp van haar eigen werkje besloot ik een dikke breinaald mee te nemen. En ik kreeg er een beschrijving bij. En ….het is leuk! Weer een andere techniek erbij. Ik leer nog steeds nieuwe dingen.

Patroon van het voorbeeld op de foto:

Maak een ketting van 15 lossen.
De laatste losse zet je op de breinaald.
Haal nu door elke losse 1 lus op, zodat je 15 lussen op de breinaald hebt staan.

Toer 1: *Steek je haaknaald door de 1e 5 lussen.
Haak 1 vaste, daarmee fixeer je de 5 lussen, haak 5 vasten.
Steek je haaknaald weer door 5 lussen.
Haak 5 vasten.
Steek je haaknaald door de laatste 5 lussen.
Haak 5 lussen.*

Toer 2 en verder:
herhaal tussen * en * totdat je de gewenste lengte hebt gekregen.

Afwerking:
Naai 3 knopen aan de zijkant, werk draden netjes weg en je hebt een leuke armband.

Wordt vervolgd.

Geef een reactie

